Kun lantionpohja ei palaudu synnytyksestä, milloin pitää huolestua?

07.10.2017 | Lantionpohja | 0 Kommenttia

Moni säikähtää, kun lantionpohjalihakset tuntuvat olevan poissa pelistä synnytyksen jälkeen. Ongelma ei koske yksinomaan alakautta synnyttäneitä. Raskausaika kuormittaa lantionpohjaa, joten myös sektion jälkeen saattaa ilmetä ongelmia.

Annoin tässä artikkelissa vinkkejä lantionpohjan kuntouttamiseen synnytyksen jälkeen. Tärkeintä on välttää lantionpohjan kuormitusta liian pian synnytyksen jälkeen, liikkua lantionpohjaystävällisesti ja alkaa harjoittaa lantionpohjalihaksia ja etsiä uudelleen tuntumaa muuttuneeseen lantionpohjaan.

Mutta entä jos lantionpohja ei tunnu millään palautuvan ja ongelmat vain jatkuvat?

Lantionpohja on verekäs alue, joka yleensä myös paranee ja toipuu nopeasti. Repeämä- ja haavakipu helpottaa useimmiten kahden viikon kuluessa. Hermotus palautuu vähitellen viikkojen ja kuukausien kuluessa. Moni huomaa, että synnytyksen jälkitarkastukseen mennessä suurin osa ongelmista kuten pidätysvaikeuksista, lantion ja alaselän kivuista ja paineen tunteesta on helpottanut merkittävästi. Se ei tarkoita, että keho olisi parissa kuukaudessa palautunut entiselleen, mutta parantuminen on  yleensä hyvässä vauhdissa.

Huomaa nämä varoitusmerkit:

Jos sinulla on kovaa tai voimistuvaa kipua, pahanhajuista vuotoa tai eritettä, haava-alueella tuntuu punoitusta, kuumotusta ja turvotusta tai kuume nousee, ota yhteyttä päivystykseen. Infektiot hidastavat paranemista, ja niitä kannattaa mahdollisuuksien mukaan ehkäistä hyvällä hygienialla, ilmakylvyillä ja suihkutteluilla.

Voimakas kipu haava-alueella voi olla oire ihonalaisesta hematoomasta eri verenpurkaumasta. Hematooma kehittyy yleensä pian synnytyksen tai sektion jälkeen, .

Ummetus ja siihen liittyvä ponnistelu eivät tee hyvää lantionpohjalle. Syö kuitupitoista ruokaa, juo tarpeeksi ja liiku rauhallisesti päivittäin. Täysjyväviljoista, leseistä, kasviksista, marjoista ja hedelmistä, esimerkiksi luumusta ja viikunasta saa hyvin vatsan toimintaa edistäviä kuituja. Ummetuslääkkeitä ei suositella rutiininomaiseen käyttöön edes sektion tai ison repeämän jälkeen, vaan ainoastaan todelliseen tarpeeseen. Laktiloli, laktuloosi ja makrogoli käyvät tarvittaessa. Peräpukamat ovat ikävä vaiva, joiden hoitoon voi käyttää paikallisia valmisteita.

Jos virtsankarkailua esiintyy vielä jälkitarkastusaikaan, kannattaa ensimmäiseksi tehostaa lantionpohjaharjoittelua. Mikäli ongelma jatkuu kahden-kolmen kuukauden säännöllisen harjoittelun jälkeen tai jos olet epävarma siitä, löydätkö oikeat lihakset, on hyvä ottaa yhteyttä ammattilaiseen.

Kipu on voimakkaimmillaan ensimmäisinä päivinä ja alkaa yleensä nopeasti lieventyä. Episiotomiahaavan kipu helpottaa yleensä parissa viikossa ja luonnollisen repeämän kipu yleensä jo hieman aiemmin. Haava-alue saattaa kipuilla myöhemminkin esimerkiksi rasituksen tai yhdynnän seurauksena. Jos kipu on voimakasta tai jatkuu useita viikkoja, kannattaa olla yhteydessä ammattilaiseen. Myös liitoskivut saattavat yllättää synnytyksen jälkeen. Aina jos kipu haittaa normaalia elämää, kannattaa miettiäKipua voidaan helpottaa eri tavoin – katso lista ammattilaisista tämän artikkelin lopusta.

Mikä on normaalia synnytyksen jälkeen?

Alapään ompeleet alkavat sulaa itsestään viikon parin jälkeen, ja irtonaisia langanpätkiä saattaa huomata esimerkiksi wc-käynnin yhteydessä. On myös tavallista, että yksittäinen ommel saattaa katketa ja haavan reunat erkaantua toisistaan. Haava paranee pohjalta käsin, joten tikkien irtoaminen ei haittaa paranemista eikä tikkejä ommella uudelleen.

Liikkuminen saattaa tuntua raskaalta, kun lantionpohja ja keskivartalon syvät tukilihakset ovat pois pelistä. Kipu ja paineen tunne ovat kehon viesti hidastaa tahtia. Parasetamolia ja ibuprofeenia voi hyvin ottaa tarvittaessa kipulääkkeeksi pakkausohjeen mukaisesti parin viikon ajan synnytyksen jälkeen. Mieltä voi rauhoittaa ajatus siitä, että synnytyksen jälkeen kuuluu levätä ja keho palautuu, kun sille antaa aikaa.

Paineen tunne on normaalia etenkin episiotomian tai syvän repeämän jälkeen. Tunne voi johtua myös peräpukamista, joita kannattaa hoitaa paikallisvalmisteilla. Syvien lihasten repeämää kannattaa lähteä kuntouttamaan harjoittamalla lantionpohjan lihaksia. Lantionpohjan aktivointi lisää verenkiertoa ja auttaa hermotuksen palautumisessa. Joskus paineen tunteen taustalla voi myös olla laskeuma. Jos paine on jatkuvaa tai se kestää viikkokausia, kannattaa ottaa yhteys ammattilaiseen. Lantionpohjaharjoittelu on tehokkainta ehkäisemään laskeumia, mutta se auttaa myös lievistä laskeumista johtuvien oireiden hallinnassa.

Tunnottomuus tai kosketusarkuus haava-alueella ovat tavallisia vaivoja ja helpottavat usein ajan kanssa, oli kyse sitten alapään haavasta tai sektioarvesta. Kun ompeleet ovat sulaneet tai viimeistään jälkitarkastuksen jälkeen haavaa voi käsitellä hieroen öljytyillä sormilla. Ohjeita kannattaa tarvittaessa kysyä ammattilaisilta.

Kuka voi auttaa?

Kätilö ja neuvolan terveydenhoitaja antavat ohjeita lantionpohjaharjoitteluun ja auttavat erottamaan, mikä synnytyksen jälkeen on normaalia.

Oletko kyllästynyt tylsään ja hankalaan lantionpohjatreeniin?

Rakasta lantionpohjaasi! on kätilön ja joogaohjaajan yhteinen joukkorahoituskampanja parempien lantionpohjaharjoitusten puolesta.

Tule mukaan!

Lantionpohjan fysioterapeutti auttaa lantionpohjan kuntoutumisessa. Fysioterapeuttiin kannattaa olla yhteydessä silloin, jos omatoiminen harjoittelu ei tuota tuloksia tai tarvitset apua oikeanlaisten harjoitteiden ja lihasten löytämiseen. Fysioterapeuteilla on käytössään erilaisia apuvälineitä kuten ultraääni tai biopalautemittari lantionpohjan lihastestaukseen. Erityisesti äitiysfysioterapeuteilta löytyy osaamista myös vatsalihasten erkauman kuntouttamiseen.

Yleislääkäri neuvolassa, terveysasemalla tai työterveydessä voi ohjata fysioterapiaan tai gynekologiselle poliklinikalle, jossa arvioidaan sopiva hoito oireiden perusteella.

Osteopaatti auttaa esimerkiksi synnytyksen jälkeisten kehon virheasentojen hoitamisessa. Osteopatialla voidaan lievittää lantionpohjaan kohdistuvaa painetta ja lantion seudun sekä alaselän kipuja.


Osallistu arvontaan Rakasta lantionpohjaasi! -kampanjan Facebook-sivulla ja voita käynti lantionpohjan fysioterapeutilla

Fysioterapeutti Sonja Toivola tarjoaa lantionpohjan fysioterapian ensikäynnin (arvo 95€) Femihealthissa, Helsingin Katajanokalla.

Sonja kertoo: ”Olen tanssitaustainen lantionpohjan fysioterapeutti ja äitiysfysioterapeutti, imetysohjaaja, barreohjaaja sekä pienen tytön äiti. Fysioterapeuttina olen tarkka, empaattinen ja innostava. Erityisenä kiinnostuksen kohteenani on äitiysfysioterapia, synnytyksestä ja raskaudesta palautumisen tukeminen ja erilaiset lantionpohjan lihasten toimintahäiriöt. Kohtaan paljon työssäni mm. tanssijoita ja ymmärrän erilaisia tanssijoiden vaivoja sekä myös palavan halun palata lajin pariin turvallisesti raskauden ja synnytyksen jälkeen.

Lantionpohjan toimintahäiriöitä esiintyy myös synnyttämättömillä naisilla sekä miehillä. Tarve lantionpohjan fysioterapialle tai harjoittelulle ei ole siis vain raskauden aikana tai sen jälkeen. Tarjoamassani lantionpohjan fysioterapian ensikäynnillä (75 min) tutkin lantionpohjan lihasten toiminnan lähes poikkeuksetta ultraäänilaitteella. Haastattelun ja havaintojen perusteella teen käynnillä myös muita fysioterapeuttisia tutkimuksia esimerkiksi ryhtiin ja keskivartalon hallintaan liittyen.”

OSALLISTU arvontaan Facebookissa lauantaihin 14.10.2017 mennessä!


 

Synnytys tukihenkilön opas

Ilmainen kätilön opas tukihenkilölle + synnytystoivelista!

 

Kirjoita allaolevaan kenttään sähköpostisi ja lähetän sinulle ilmaisen 11-sivuisen tukihenkilön oppaan synnytykseen sekä pohjan synnytystoivelistan kirjoittamiseen. Saat myös uutisia tulevista tapahtumista sähköpostiisi keskimäärin 1-2 kertaa kuussa.

Tarkista sähköpostisi! Jos viesti ei ole saapunut inboxiisi muutaman minuutin kuluessa, kokeile sähköpostisi hakutoimintoa hakusanalla jaga.fi.

Pin It on Pinterest