Raskausjooga: Helsingin parhaat paikat ja toimivimmat kotiohjeet

21.08.2017 | Raskaus | 0 Kommenttia

Jos kätilöltä kysyy, miten synnytykseen kannattaisi valmistautua, ykkössuositukseni on äitiysjooga. Raskausjooga, mammajooga – millä nimellä sitä haluaakaan kutsua – on hyvä tapa lisätä kehon liikkuvuutta ja harjoitella tietoista rentoutumista. Joogassa vahvistetaan lantionpohjaa ja lisätään sen joustavuutta, mikä on erityisen tärkeää synnytyksen kannalta. Samalla jooga on mielen sisäinen keskittymisharjoitus, joka vahvistaa yhteyttä syntymättömään vauvaan.

Raskausjoogan ei ole tarkoitus olla fyysisesti kuormittavaa, vaan jooga tasapainottaa kehon sekä mielen kireyksiä. Joogan avulla voi harjoitella päästämään irti kehollisesta jännityksestä, jota raskauden (ja istumatyön!) kuormitus kasaa kehoon. Lisäksi jooga auttaa rentoutumaan ja käyttämään hengitystä rentoutumisen apuna. Parhaimmillaan jooga valmistaa kehoa synnytykseen ja opettaa konkreettisia asentoja, liikkeitä ja hengitystekniikoita, joista on hyötyä synnytyksessä.

Äitiysjoogakursseissa on eroa – tässä kolme kätilön suositusta!

Joogaohjaajan koulutuksella ja kokemuksella on suuri merkitys. Raskausaikana keho pehmenee relaksiinihormonin vaikutuksesta ja kehon kuormitus lisääntyy. Tavallista joogaharjoitusta täytyy alkaa soveltaa raskauden muutoksiin viimeistään raskauden puolivälistä alkaen. Suurimman hyödyn raskausaikaa ja synnytystä ajatellen saa raskausjoogakurssilta, johon sisältyy myös synnytysvalmennus. Raskausjoogatuntien vertailu on työlästä, joten hyödynnä tästä kokemukseen pohjautuvat vinkit:

Oletko kyllästynyt tylsään ja hankalaan lantionpohjatreeniin?

 
Rakasta lantionpohjaasi! on kätilön ja joogaohjaajan yhteinen joukkorahoituskampanja parempien lantionpohjaharjoitusten puolesta.
 

Tule mukaan!

1. Paras joogakurssi: Hamilan raskausjooga Helsingissä

Hanna-Mari Nieminen on kokenut joogaohjaaja. Hamin tunneilla kohdillaan ovat asiantuntemus, asenne ja tunnelma. Kurssiin sisältyy joogaharjoituksen lisäksi synnytysvalmennus. Kätilön näkökulmasta perusteet ovat kohdillaan, ja voin lämpimästi suositella kurssia kokonaisuutena. Lantionpohjaan kiinnitetään erityistä huomiota, ja harjoitus on turvallista myös erilaisista fyysisistä vaivoista ja rajoitteista kärsiville. Tunnit ovat lempeitä ja uskomattoman rentouttavia, mutta kokenutkin joogi löytää harjoitukseena uutta näkökulmaa. Hami on ohjannut raskausjoogaa vuosien ajan, aiemmin joogastudio Manipurassa ja nykyisin eri puolilla Helsinkiä. Raskausjoogakurssit löydät nettisivuilta Hamila.fi!

2. Paras joogavideo: Spinning Babies – Daily Essentials

Kotilattiallakin voi valmistautua tulevaan synnytykseen. Daily Essentials -video sisältää nimensä mukaisesti päivittäisiä harjoituksia, jotka lisäävät kehon joustavuutta ja tasapainoa sekä auttavat työstämään kireyksiä. Spinning Babies – menetelmän ydinajatus on, että kehon tasapainon lisääminen auttaa vauvaa asettumaan optimaaliseen asentoon ja sujuvoittaa synnytyksen kulkua. Video on tuotettu yhteistyössä Blooma Yogan kanssa. Englanninkielisen videon voi ostaa ja ladata Vimeosta.

3. Paras joogakirja: Malla Rautaparta – Raskaus, synnytys, äitiys. Äidiksi omaa kehoa kuunnellen

Jos täytyy nimetä yksi kirja, joka raskausaikana kannattaa lukea, tässä se on. Kirjassa on tietoa raskausajasta, synnytyksestä ja siitä palautumisesta. Lisäksi löytyy kuvallisia ohjeita raskausajan joogaharjoitteluun. Myös lantionpohjaharjoitukseen löytyy oikein hyvä ohje. Kirjan joogaohjeet soveltuvat parhaiten jo jonkin verran joogaa harrastaneille – joogaa on hankala opetella yksinomaan kirjasta. Aloittelijalle suosittelen mieluummin livekurssia tai harjoittelua videon avulla.

Kuvat: Dorit Salutskij ja kuvista kiitos Hamila.fi!

Synnytys tukihenkilön opas

Ilmainen kätilön opas tukihenkilölle + synnytystoivelista!

 

Kirjoita allaolevaan kenttään sähköpostisi ja lähetän sinulle ilmaisen 11-sivuisen tukihenkilön oppaan synnytykseen sekä pohjan synnytystoivelistan kirjoittamiseen. Saat myös uutisia tulevista tapahtumista sähköpostiisi keskimäärin 1-2 kertaa kuussa.

Tarkista sähköpostisi! Jos viesti ei ole saapunut inboxiisi muutaman minuutin kuluessa, kokeile sähköpostisi hakutoimintoa hakusanalla jaga.fi.

Pin It on Pinterest