Päivitetty 2.8.2017
Mielikuvaharjoittelua hyödynnetään monenlaisessa valmennuksessa. Synnytyksessä mielikuvia käytetään apuna erityisesti helpottamaan keskittymistä ja rentoutumista. Huomion kääntäminen sisäänpäin ja lihasten rentouttaminen auttaa ottamaan supistuksia vastaan ja lisää tärkeiden synnytyshormonien, oksitosiinin ja endorfiinien tuotantoa.

Lihasten rentouttaminen edistää vauvan laskeutumista lantiossa kohti syntymää, sillä lantionpohjan täytyy synnytyksen aikana joustaa ja antaa myöten. Rentoutuminen vaatii keskittymistä. Jos ajatusten antaa vaeltaa vapaasti, niin voimakkaan supistuksen aikana ne keskittyvät kipuun. Kipu tuntuu kovemmalta, se täyttää mielen ja keho alkaa jännittää vastaan.

Pelko, paniikki ja voimakas stressi estävät oksitosiinin ja endorfiinien tuotantoa, jolloin negatiivinen kierre on valmis. Keho ja mieli toimivat erottamattomasti yhdessä myös synnytyksen aikana.

Mielikuvia synnytyksen avautumisvaiheeseen

Avautuminen. Keskity kuvittelemaan, miten supistus avaa kohdunsuuta. Lantionpohjaan voi kuvitella ison kukan, joka supistuksen aikana avaa terälehtensä. Jokainen supistus tuo vauvaa lähemmäksi syntymää. Rentoutuminen valuu päälaelta kohti lantiota ja siitä edelleen kohti lattiaa. Voit antaa hengityksen ja äänen kulkea vapaasti.

Konkreettinen kuva. Luo mieleen supistuksen ajaksi kuva jostakin sinulle tärkeästä paikasta, esineestä tai asiasta tai keskitä huomio johonkin yksityiskohtaan ympärilläsi.

Tietoinen rentoutuminen. Supistuksen aikana sano mielessäsi: rentoutan kasvot, vatsan, pakarat, reidet, ja lantionpohjan (ehkä vielä erikseen virtsaputken, emättimen ja peräaukon – jos ajatus helpottaa). Kohdista ajatus aina kyseiseen lihakseen ja keskity tuntemaan yksi lihas kerrallaan. Kun pidät leuan täysin rentona, lantionpohja rentoutuu samalla, sillä suun ja lantionpohjan välillä on suora hermoyhteys.

Kuvittele itsesi tekemässä sitä mistä nautit. Voit mielikuvissasi vaikka kiivetä, juosta, hiihtää mäkeä ylös tai meloa kanootilla.

Sukeltaminen. Heti supistuksen alkaessa kuvittele sukeltavasi veden alle. Kumppania tai doulaa voi myös pyytää antamaan käskyn sukeltaa aina supistuksen alkaessa. Voit ajatella olevasi vaikka delfiini uimassa meren aalloissa tai sukeltavasi uima-altaan päästä päähän. Muista jatkaa hengittämistä tai antaa äänen tulla vapaasti supistuksen aikana.

Muista, että synnytyksellä on loppu. Supistusten välissä on hyvä kerätä voimia. Ajatukset voi tyhjentää täysin tai voit palauttaa mieleen sen, miten pitkälle olet jo päässyt. On parempi iloita siitä, mikä on jo takanapäin, kuin jännittää kaikkea, mikä mahdollisesti vielä odottaa edessä. Jaksamista helpottaa enemmän ajatus ”pian kaikki on ohi” kuin ”edessä voi olla vielä monta tuntia”.

Mielikuvia ponnistusvaiheeseen:

Edellisten lisäksi käyttökelpoisia visualisointeja ovat kaikki sellaiset, missä vauva liukuu, laskeutuu tai putoaa alaspäin synnytyskanavassa. Vauvan pään tilalle voi myös kuvitella tykinkuulan, melonin, pallon… Pelkkä ajatus ”alaspäin, alaspäin” voi myös riittää. Jos olet pystyasennossa, voit kuvitella, miten omat jalat juurtuvat lattiaan ja maa vetää vauvaa puoleensa.

Rentouta koko lantionpohja ja jatka hengittämistä. Usein ääni tulee spontaanisti mukaan murinana, matalana huutona tai karjahteluna. Ääntä voi hyvin käyttää apuna, kunhan leuka pysyy rentona. Voit ajatella, että koko kohtu, pallea ja vatsalihakset työntävät vauvaa uloshengityksellä samalla kun lantionpohja on täysin rento.

Hypnosynnytyksessä käytetty ”J-hengitys” on mielikuva uloshengityksen kohdistamisesta alas, ulos ja eteenpäin ikään kuin J-kirjaimen muotoisesti synnytyskanavan muotoa mukaillen. Voit lausua mielessäsi ”Alas, ulos, eteen”.

Tärkeintä on löytää mielikuvat, jotka tuntuvat luontevilta itselle ja harjoitella rentoutumista niiden avulla jo raskausaikana. Doula ja puoliso voivat vahvistaa mielikuvia synnytyksessä. Jos huomaat synnytyksessä ajatusten alkavan harhailla tai kiertää negatiivista kehää, kokeile keskittää ne johonkin mielikuvaan ja palauttaa koko huomiosi hengitykseen ja rentouttamiseen.

Jos haluat astua askeleen syvemmälle:

  • Suggestiorentoutusta käytetään synnytyspelon hoitoon
  • Mindfulness-harjoittelusta on apua stressinhallintaan raskausaikana ja synnytyksessä
  • Hypnosynnytys-menetelmässä harjoitellaan rentoutustekniikoita ja vahvistetaan positiivista asennetta synnyttämistä ja oman kehon voimavaroja kohtaan
Synnytys tukihenkilön opas

Ilmainen kätilön opas tukihenkilölle + synnytystoivelista!

 

Kirjoita allaolevaan kenttään sähköpostisi ja lähetän sinulle ilmaisen 11-sivuisen tukihenkilön oppaan synnytykseen sekä pohjan synnytystoivelistan kirjoittamiseen. Saat myös uutisia tulevista tapahtumista sähköpostiisi keskimäärin 1-2 kertaa kuussa.

Tarkista sähköpostisi! Jos viesti ei ole saapunut inboxiisi muutaman minuutin kuluessa, kokeile sähköpostisi hakutoimintoa hakusanalla jaga.fi.

Pin It on Pinterest