Omasta raskausajastani muistan jo ennen puoliväliä pahentuneet liitoskivut. Pahimmillaan kaikki seisominen ja kävely tuntuu siltä kuin ratkeaisi häpyluun kohdalta kahtia. Liitoskipuihin tuli etsittyä ja kokeiltua vaikka mitä keinoja. Tässä yksi tehokas harjoitus, joka tasapainottaa häpyliitosta ja helpottaa kipuja. Sen voi tehdä yksin käyttäen apuna pientä palloa (esimerkiksi core-palloa tai pilatespalloa) ja kuminauhaa, tai yhdessä vaikka puolison kanssa joka päivä.

Helpotusta liitoskipuihin raskaudessa

 

Mene lattialle makaamaan selälläsi jalat koukussa, jalkapohjat vasten lattiaa. Pyydä avustajaasi tarkistamaan, että jalkasi ovat symmetrisesti lantion leveydellä, kantapäät lähellä pakaroita. Ensin pyydä avustajaa pitelemään polviasi sivuilta paikoillaan, kun yrität työntää niitä erilleen. Pidä n. 20 sekunnin ajan tai mikä tuntuu hyvältä. Seuraavaksi pyydä avustajaa pitelemään polviasi erillään, kun koetat painaa niitä yhteen. Hengitä ja pysy rentona harjoituksen ajan. Toista molempia pari kertaa. Jos olet kärsinyt voimakkaista liitoskivuista, kannattaa aloittaa varovasti.

Synnytys tukihenkilön opas

Ilmainen kätilön opas tukihenkilölle + synnytystoivelista!

 

Kirjoita allaolevaan kenttään sähköpostisi ja lähetän sinulle ilmaisen 11-sivuisen tukihenkilön oppaan synnytykseen sekä pohjan synnytystoivelistan kirjoittamiseen. Saat myös uutisia tulevista tapahtumista sähköpostiisi keskimäärin 1-2 kertaa kuussa.

Tarkista sähköpostisi! Jos viesti ei ole saapunut inboxiisi muutaman minuutin kuluessa, kokeile sähköpostisi hakutoimintoa hakusanalla jaga.fi.

Pin It on Pinterest