Synnytyshormonit edistävät tai hidastavat synnytystä, ja niihin voi myös itse vaikuttaa

05.07.2021 | Synnytys

Oksitosiini on rakkaushormoniksikin kutsuttu välittäjäaine, joka saa synnytyksessä kohdun supistelemaan. Supistukset avaavat kohdunsuuta ja työntävät vauvaa alaspäin lantiossa kohti syntymää. Oksitosiini on synnytyksen moottori – ilman oksitosiinia ei ole supistuksia eikä synnytyskään etene.

Oksitosiini ja toinen hyvänolonhormoni beta-endorfiini kulkevat synnytyksessä parhaimmillaan käsi kädessä. Synnytyksen fysiologian ymmärtäminen auttaa miettimään ennalta synnytysympäristön ominaisuuksia, tarvitsemaasi tukea ja omia rentoutumiskeinoja.

Oksitosiinin eritystä lisäävät synnytyksessä

🧡Kosketus, halaukset, suudelmat ja hyväilyt, nännien hieronta, klitoriksen stimulointi, kaikki hyvältä tuntuva läheisyys
🧡Kannustavat sanat, jotka luovat hyvää oloa
🧡Hyväksytyksi ja rakastetuksi tulemisen tunne
🧡Rauhallinen, intiimi ympäristö
🧡Rento ja turvallinen olo
🧡Joskus myös kunnon itku tekee hyvää. Itkeminen voi vapauttaa oksitosiinia tunteiden purkautuessa.

Oksitosiinin erittymistä estävät synnytyksessä

❌Stressihormonit
❌Ulkoiset häiriötekijät, mm. äkilliset kirkkaat valot ja kovat äänet, muutokset ympäristössä
❌Turvattomuuden tunne 
❌Ylivirittyneisyys ja hermostuneisuus
❌Tunne tarkkailun kohteena olemisesta
❌Tunteiden pidättely ja jännitys

Synnytyksen käynnistyessä kannattaa siis halata kumppania, lasta, lemmikkiä, ystävää tai koko synnytystiimiä! Luo itsellesi synnytyspesä, jossa voit tuntea olevasi rauhassa ja turvassa. Voit löytää sen esimerkiksi suihkusta, ammeesta, säkkituolista tai sylistä. Joku voi tarvita aikaa olla yksin. Yhteys toisiin ihmisiin on kuitenkin tärkeä oksitosiinin nostattaja, joten varmista, että tarvittaessa lähelläsi on ihmisiä, joihin voit luottaa.

Oksitosiinin nostatus on tärkeää riippumatta siitä, millaista kivunlievitystä suunnittelet käyttäväsi synnytyksen aikana. Se on tärkeää myös silloin, jos synnytys käynnistetään. Synnytyksen käynnistyksessä kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen, miten tilanteesta ja tilasta voi tehdä itselleen mahdollisimman turvallisen tuntuisen.

Kehon tahdosta riippumattomia toimintoja säätelevällä autonomisella hermostolla on tärkeä vaikutus synnytyksen kulkuun

Sympaattisen hermoston aktivoituminen stressitilanteessa on haitallista synnytyksessä. Se valmistaa elimistöä hälytystilaan: taistele tai pakene. Pulssi nousee, sydämen iskuvoima kasvaa ja veri pakenee raajojen isoihin lihaksiin. Hapen kulkeutuminen kohtulihakseen vähenee. Ihon ja sisäelinten verisuonet supistuvat; näin verenpaine usein nousee. Synnytyshormonien eritys vähenee. Kaiken tämän seurauksena kiputuntemus voimistuu.

Ahdistuneisuuteen ja jännitykseen liittyy usein tiheä ja pinnallinen liikahengitys eli hyperventilaatio. Se supistaa verisuonia, mikä lisää kipua ja vähentää hapen kulkeutumista lihaksiin. Kiihtynyt hengitys vaimentaa rauhoittavan, parasympaattisen hermoston toimintaa. Seurauksena sympaattisen hermoston kiihdyttävä vaikutus voimistuu.

Myös ajattelutavat, tulkinnat ja mielikuvat vaikuttavat elimistön tahdosta riippumattomia toimintoja säätelevän autonomisen hermoston toimintaan. Rentouttavat myönteiset mielikuvat rauhoittavat kehontoimintoja. Negatiiviset mielikuvat puolestaan kiihdyttävät elintoimintoja. Rentoutuminen lisää tärkeiden synnytyshormonien, oksitosiinin ja endorfiinien tuotantoa. Keho ja mieli ovat erottamaton kokonaisuus synnytyksessäkin.

Rentoutuminen on taito, jonka kuka tahansa voi oppia

Kaikkihan me rentoudumme tavalla tai toisella, mutta tietoinen rentoutuminen ei silti ole helppoa! Erityisesti uuden tilanteen keskellä, intensiivisten tuntemusten pyörteissä on vaikea ottaa käyttöön uusia taitoja. Synnytys haastaa monin tavoin henkisesti ja fyysisesti, ja itselleen kannattaa olla armollinen.

Tietoisen rentoutumisen ja hengityksen harjoittelusta on hyötyä jo raskausaikana. Tämä on yksi asia, jossa pelkkä tiedon etsiminen ei riitä, vaan itsensä tietoisen rentouttamisen taito kehittyy käytännön harjoittelussa. Siitä on iloa myös vauvan kanssa ensi viikkoina, ja myöhemminkin elämässä!

Kuva: The Educated Birth

Synnytys tukihenkilön opas

Ilmainen kätilön opas tukihenkilölle + synnytystoivelista!

 

Kirjoita allaolevaan kenttään sähköpostisi ja lähetän sinulle ilmaisen 11-sivuisen tukihenkilön oppaan synnytykseen sekä pohjan synnytystoivelistan kirjoittamiseen. Saat myös uutisia tulevista tapahtumista sähköpostiisi keskimäärin 1-2 kertaa kuussa. 

Kiitos tilauksesta! Tarkista myös roskaposti- tai tarjouspostilaatikkosi, jos et näe viestiä inboxissasi. Jos viesti ei ole saapunut inboxiisi muutaman minuutin kuluessa, kokeile sähköpostisi hakutoimintoa hakusanalla jaga.fi.