Rebozo on lempeä tapa rentoutua raskausaikana. Se auttaa lievittämään kohdun repäisykipuja ja korjaamaan vauvan asentoa kohdussa. Lyhyttä kudottua kantoliinaa tai huivia eli rebozoa on perinteisesti käytetty Meksikossa moneen tarkoitukseen, ja sillä on käyttöä myös raskausaikana ja synnytyksessä. Tarkoitukseen sopii kangas, joka on noin 60-80 cm leveä ja 2-4 metriä pitkä. Kankaan ei tarvitse olla erityinen, vaan myös lakana tai pyyhe voi toimia rebozona.

Katso video rebozon käytöstä raskausaikana ja synnytyksessä:

Pyydä puolisoa, ystävää tai doulaa avuksi. Liikkeen voi tehdä raskausaikana kerran viikossa, kerran päivässä tai jopa pari kertaa päivässä. Synnytyksessä rebozon avulla voi rentouttaa synnyttäjää ihanasti. Rebozo on myös hyvä keino kokeilla, jos synnytyksen eteneminen pysähtyy.

Asetu polvillesi tuolin, sohvan tai jumppapallon eteen. Polvien ja rinnan alle voi asettaa tyynyjä, jotta asento on mahdollisimman mukava. Avustaja seisoo takanasi ja levittää liinan koko vatsasi ympäri niin, että siitä muodostuu ikään kuin riippumatto vauvalle. Nojaa eteenpäin palloon tai tuolin ja päästä kädet ja vartalo rennoiksi. Jos koroke on liian matala, lisää sen päälle tyynyjä niin, että saat rennon asennon.

Avustaja tarttuu tukevalla otteella liinan molemmista päistä, toinen pää toisessa ja toinen toisessa kädessä. Avustajan polvet ovat hieman koukussa ja keskivartalossa on hyvä tuki. Avustaja nostaa liinaa ylöspäin kohti kattoa, minkä seurauksena vatsan paino kevenee. Nosto on sopiva silloin, kun tunnet selkääsi kohdistuvan painon vähentyvän. Nosto ei saa tuntua epämukavalta, ja onkin tärkeää kommunikoida avustajan kanssa, millainen nosto tuntuu hyvältä.

Seuraavaksi avustaja pitää noston ja alkaa hiljaa tehdä huivin päitä pitelevillä käsillään pientä liikettä. Kädet liikkuvat vuoroon edestakaisin ylös ja alas tai niillä voi tehdä vuorotahtiin pientä ympyrää (kuin ”pienen pieni veturi”). Liike on pieni ja hienovarainen.  Kangas ei liiku edestakaisin vatsan ympärillä. Aluksi liike on hidas ja se voi nopeutua vähitellen. Liikerata ei kasva, ainoastaan liikkeen nopeus!

Raskausaikana liikettä voi tehdä sen aikaa, kun tuntuu mukavalta, kerran päivässä tai useamminkin. Synnytyksessä liike tapahtuu aina supistusten välissä. Supistuksen aikana nosto pidetään paikoillaan.

Tunnet liikkeen värinän vatsan alueella. Päästä keskivartalo rennoksi, hengitä vapaasti ja rauhallisesti. Jos liike ei tunnu mukavalta ja rentouttavalta, pyydä avustajaa pienentämään liikettä. Voi olla myös tarpeen hidastaa tahtia tai nostaa tai laskea liinaa. Anna avustajalle palautetta! Liikettä voi jatkaa niin kauan kuin se tuntuu hyvältä. Avustajan kädet väsyvät usein parissa minuutissa. Silloin liikettä voi ensin hidastaa vähitellen ja pysäyttää kokonaan. Liikettä ei saa pysäyttää äkkinäisesti.

Liike on turvallinen, kun se tehdään hellävaroen ja pienenä liikkeenä kehoa ja tuntemuksia kuunnellen. Liikerata ei koskaan ole iso, ei edes silloin kun liike on nopea. Älä tee liikettä, jos se ei tunnu hyvältä.

Liike vapauttaa jännitystä erityisesti kohdun leveän ligamentin alueelta. Tällä tekniikalla voidaan hellävaraisesti rentouttaa kohdun ja lantion alueen jännityksiä, jotka saattavat vaikuttaa vauvan asentoon kohdussa ja vauvan mahdollisuuksiin edetä synnytyskanavassa. Jos raskausaikana on ollut kohdunkannattimien ”repäisykipuja”, jotka tuntuvat äkillisinä toispuoleisina kipuina, tee liike erityisen hellästi ja hitaasti. Repäisykivut eivät ole vaarallisia, mutta reipas nosto ja nopea liike saattaa laukaista kohdunkannattimen kivun uudelleen. Tarpeeksi lempeästi tehtynä liikkeestä voi olla apua ehkäisemään repäisykipuja. Jos istukka on kohdun etuseinässä, liike on syytä tehdä erityisen lempeästi ja rauhallisesti. Tämä on ylimääräinen varokeino, vaikka istukan sijainnilla ei ole osoitettu olevan vaikutusta.

Katso myös videot muista raskausaikaa ja synnytystä helpottavista liikkeistä ja ota ne päivittäiseen käyttöön!

Päivitetty 23.5.2016

 

 

Synnytys tukihenkilön opas

Ilmainen kätilön opas tukihenkilölle + synnytystoivelista!

 

Kirjoita allaolevaan kenttään sähköpostisi ja lähetän sinulle ilmaisen 11-sivuisen tukihenkilön oppaan synnytykseen sekä pohjan synnytystoivelistan kirjoittamiseen. Saat myös uutisia tulevista tapahtumista sähköpostiisi keskimäärin 1-2 kertaa kuussa.

Tarkista sähköpostisi! Jos viesti ei ole saapunut inboxiisi muutaman minuutin kuluessa, kokeile sähköpostisi hakutoimintoa hakusanalla jaga.fi.

Pin It on Pinterest